donderdag 20 februari 2014

Zwijmeldag

Donderdag, op-wijkdag

Vandaag gaan we lekker zwijmelen...Janusje bracht me op het idee.
Als kind was ik al een 'halve Hollander', ik had zelfs een abonnement op de Tina! Bestaat dat nog?
Geweldig vond ik dat: die Nederlandse uitdrukkingen, de posters voor boven je bed (ik kende iedere acteur van GTST, zonder ooit een aflevering te hebben gezien), de strip,...
Toen leerde ik het woord 'zwijmelen' kennen: geweldig! Echt een woord voor mij toen, nu nog eigenlijk :)


Naast kinderboeken lees ik dus ook heel graag  jeugdboeken, 'young adult' zoals ze nu zeggen. Omdat daar van die zalige eerste verliefdheden in voorkomen....zucht.
Dat is het enige nadeel van al zolang samen met Karel te zijn, ik kan nooit meer die prille verliefdheid meemaken. Dus daarom lees ik die boeken :)

Het begon allemaal met onderstaande:


Anna, natuurlijk. Ik zat zelf op ballet. Die serie was zelfs ooit eens op tv, geweldig! Als ik die ooit eens ergens op dvd zou kunnen vinden...
En Lieselot en Lander in Duet met valse noten. Een klassieker die je moet gelezen hebben.
Een brug van glas heb ik meerdere keren uit de bib ontleend toen ik jong was. Enkele jaren geleden lag hij in de verkoop bij de bib: geen seconde getwijfeld.
(Dat is misschien ook een opwijking: alle boeken van mijn kindertijd terug kopen).

Tegenwoordig is het allemaal iets moderner:





De Beautiful Creatures reeks met Lena en Ethan, geweldige boeken maar enorm teleurstellende film.
De Twilight reeks met Bella en Edward, vooral deel 1 is ferm zwijmelen. En de films vond ik ook goed.
Opstand, het boek dat ik nu aan het lezen ben is deel 2 van de Divergent reeks. Ook geweldig, met Tris en Four om over te zwijmelen. De eerste film komt volgende maand uit, kan al niet wachten ;)

Enne, zelfs in kinderboeken kan het ook lekker zwijmelen zijn:


Polleke en Mimoen.
Of Florian en Katja! Dit boek 'voorlezen we in bed' momenteel. Maar eigenlijk zijn de boeken van Guus daar niet geschikt voor: ze zijn veel te leuk en grappig! Ik lach me soms een breuk en kan dan de eerste tijd totaal niet slapen :)

Jaja, zwijmelen met boeken en films is echt mijn ding hoor.
Nog van die zwijmel-fans onder jullie? Naast Janusje natuurlijk, die is al uit de zwijmel-kast gekomen ;)
Eerlijk gezegd voel ik na deze ontboezemingen een lichte gêne hoor...Maar alla, jullie kennen me al langer dan vandaag he.

Als ultiem tegengewicht kunnen jullie hier mijn favoriete liedje horen. Niet te luid zetten ;)


Well I need a place to run to
Yeah I need a place to hide
Yeah I need a place where I don't need a smile as my disguise
Am I to blame?
-Life Of Agony-


Nog een fijne opwijkende donderdag!
Liefs Els


11 opmerkingen:

  1. Alles wat jij in je post beschrijft, komt bij mij in de les terug bij "jeugd- en young adult literatuur"
    Vermits jij zo'n ervaringsdeskundige bent, moet ik je beslist binnenkort vragen als gastspreker.
    Zou dat wat zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou ik ter plekke sterven, ook al een restant van mijn jeugd ;)
      Maar de les volgen lijkt me super boeiend, wat een fijn vak heb jij toch!

      Verwijderen
  2. Anna en Duet met valse noten liggen bij mijn ouders thuis. Die heb ik ook nog gelezen. Kan me er wel niets meer van herinneren.
    De babysitters-club daar hadden wij een abonement op. En ik was echt verzot op die boeken. Hé Zwijmelen staat dus ook in mijn woordenboek.
    Fijne zwijmel-donderdag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De babysittersclub, heb ik hier ook nog ergens op zolder :)
      Met Joke en Gerry(?) en Petra....

      Verwijderen
    2. Ik weet het niet meer... weet ze wel al staan bij m'n ouders.
      Oja van de Anna, hebben we 3 boeken. Als je ze eens wil lezen, geef dan maar een seintje.

      Verwijderen
  3. Een fijne zwijmel donderdag toegewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sommige jeugd boeken kunnen echt genieten zijn. Bij mij vooral de spannende verhalen en trillers.

    Veel zwijmel plezier vandaag.

    Liefs Debby

    Ps heb jij goed gezien....post verzenden en mooi pakketje maken is net zo genieten als ontvangen. Dus geniete volop van het versturen ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je zo Vernederlandst was :-) De Tina bestaat zeker nog, mijn dochter heeft een abonnement (opgedrongen door haar moeder, haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha wat grappig om te zien dit! Sommige boeken heb ik 'vroeger' ook gelezen hihi. Veel leesplezier! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oooo den Tina!!! dat had ik ook! wij hadden voor de rest het niet zo breed thuis, maar den tina , die kwam elke week met de post!! en dat was echt aan de voordeur voor de brievenbus zitten wachten, en ik gaf hem door aan mijn vriendin, en die weer aan een andere, ik was superpopulair met dienen tina hihi

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!