donderdag 4 februari 2016

Dingen Die Fijn Zijn LEeSt

Het geheim van mijn man

Woehoe, het is zo ver, het is 4 februari! We gaan samen opwijken!
En dat gaan we doen door hier samen, eindelijk, hét boek te bespreken.

Mijn doel van onze LEesclub is mijn liefde voor boeken (de gekozen boeken in het bijzonder) met jullie delen, een plaats bieden om gezellig over deze boeken na te praten en op die manier het boek nog fijner te maken.
Niets moeilijks, hoogdravends of ernstig dus. Elke mening, vraag, tip, opmerking is welkom en even belangrijk. Het is opwijkende donderdag dus laat jullie gaan ;)
Iedereen mag meedoen en meelezen. Pas wel op: als je het boek nog niet gelezen hebt en dat nog wel van plan bent lees je best niet verder.
Voor wie graag een volgende keer meedoet, lees even onderaan dit bericht!

Neem een tasje thee of koffie, leg iets lekkers klaar en hier gaan we dan.
Om het voor de eerste keer iets makkelijker te maken zal ik beginnen met mijn recensie van het boek:


"Een goed boek bevat levensechte personages. Bij een heel goed boek kruip je direct in het hoofd van de personages.
Bij een geweldig boek krijg je het idee dat de schrijfster tijdens het schrijven in jouw hoofd is gekropen. De schrijfster die in je hoofd is gekropen, de personages in je hart dat noem ik een super geweldig boek. En dat noemt de rest van de wereld dus terecht een bestseller.

Het geheim van mijn man vertelt wat er gebeurt als Cecilia Fitzpatrick een brief vindt die haar man aan haar geschreven heeft, jaren geleden. Deze brief bevat zijn grootste geheim en mag pas gelezen worden na zijn dood… John-Paul is niet dood, enkel op zakenreis.

Het boek begint met een hoofdstuk over Cecilia, dan een hoofdstuk over Tess en dan nog een hoofdstuk over Rachel. Klinkt ingewikkeld maar even doorbijten en dan ben je vertrokken en wil je voor de laatste pagina niet meer stoppen met lezen. De levens van Cecilia, Tess en Rachel raken meer en meer in elkaar vervlochten en wij volgen het verhaal en de ontwikkelingen vanuit elk van hun standpunten.

Al heel snel had ik het gevoel dat elk van deze vrouwen een vriendin van me kon zijn. Ze spatten heel levensecht van het papier. Ze zijn geschreven zoals echte vrouwen zijn, niet zwart/wit maar grijs. En soms vandaag wit en morgen zwart. Ze twijfelen, falen, maken fouten, scoren, lachen, hebben seks. Het echte leven dus.
Het boek staat vol realistische gesprekken en de gedachtegangen van deze dames zijn even kronkelig en soms tegenstrijdig als die van jou en mij (“Ik wil drama!” Nee, dat wil je niet…).

Het geheim van mijn man is vlot geschreven, het is soms pijnlijk, vaak grappig, meeslepend en ontroerend. Tijdens het lezen van dit boek begint het al: het doet je nadenken, je kan er niet over zwijgen en het raakt je diep.
Een Griekse tragedie in een modern, heel mooi, jasje.
Lezen!

Nog een boodschap aan Liane: De epiloog had van mij niet gemoeten maar een vervolg mag wel.
En aan mensen in de business: dit boek schreeuwt om een verfilming."




Ik heb het boek echt met veel plezier en spanning gelezen. Ik kon het niet wegleggen en heb heel wat 'minuutjes gestolen' omdat ik per sé wou weten hoe het verder zou gaan. Het begin vond ik even lastig. Eerst een hoofdstuk Cecilia, dan Tess en dan Rachel, ik kon echt niet volgen. Maar al snel kwam de naam van de school, St. Angela, een paar keer voorbij en kon ik raden dat daar een link lag. Jaja, deze ongedurige kreeg het al wat op haar zenuwen. Om daarna weer zenuwen te krijgen omdat het zo spannend  werd ;)
Wel openen, niet openen, wel openen,... Wat zou jij doen? Ik weet het niet. Ik denk van niet maar dan zou ik wel gek worden dus....
En van mij mocht Tess bij Connor blijven, wat denken jullie daar over?
En hoe kan Cecilia bij John-Paul blijven? En oh, ik herken me in haar georganiseerdheid, als houvast en zekerheid in een wiebelig leven. En raar hoe een beeld van iemand alles kan blijven bepalen hé? Connor heeft het beeld tegen en John-Paul voor en dat blijft zo. Hoe kan John-Paul met zichzelf leven?
Moet je moeder zijn om Cecilia te begrijpen? Of is het als moeder net onbegrijpelijk omdat ze zich dan in de plaats van Rachel kan stellen?
Kon jij de afloop voorspellen? Ik vond het echt geweldig, een echte Griekse tragedie maar dan compleet in deze tijd.
Oh en ik vind de cover zo mooi én toepasselijk.
Maar de epiloog was dan weer niet mijn ding ;) 
...

Alé, ik ben benieuwd wat jullie er van denken!
Nog even wat praktische dingen: zoals jullie al weten verloot ik onder de deelnemers aan de Dingen Die Fijn Zijn LEeSclub een boek (het onderste).

 
Omdat niet iedereen direct vandaag kan reageren wacht ik nog even met het kiezen van een winnaar, ok? Je hoort nog van me ;)

En omdat jullie zo enthousiast zijn wil ik alvast graag een tweede boek voorstellen! 

Geweldig slechte foto maar het is dan ook geweldig slecht weer ;)

Ik ben dol op Anna Gavalda, alles van haar is geweldig. Ik koos dit boek omdat het haar meest recente is. Amper 221 pagina's maar een pareltje. Waar Het geheim eerder vlot en Amerikaans was is dit eerder poëtisch en Frans :) Zoiets.
"Wat je in het hart raakt springt nooit in het oog, dat ontdek je pas door goed te kijken, en de rest... De rest doet er niet toe."
Diegene die mee willen doen: afspraak hier op 25/2!

Voor de heel enthousiasten, wie wil mag 2 boeken lezen! Het extra boek is: Vele hemels boven de zevende.
Een immens mooi boek van de Vlaamse schrijfster Griet Op De Beeck. Zeker een aanrader. En ik heb lang getwijfeld om het als 2de boek te nemen maar heb beslist het niet te doen. Omdat het een heel mooi maar ook heel pijnlijk boek is. Dat je enkel moet lezen als je heel goed in je vel zit. Het hier bespreken zou misschien ook te pijnlijk zijn voor sommigen, vandaar dus dat ik het als extra optie neem. Mag maar moet dus niet. Voor wie wil kunnen we het er de 25ste ook over hebben.

Over de keuze van een boek twijfelde ik nog meer dan over de naam van onze LEeSclub, en dat was al zo veel ;) Maar ik ben er dus uit. Het wordt Dingen De Fijn Zijn LEeSt en we lezen Het leven maar dan beter.

Mijn komende keuzes van boeken (want ja, ik wil hier nog laaaaang met doorgaan) baseer ik op het volgende: ik moet er dol op zijn én je moet ze makkelijk in de bib en boekhandel kunnen vinden. Ik wil jullie niet op kosten of op een onmogelijke zoektocht jagen. 

We zullen zien waar het ons toe brengt... Je mag keer per keer beslissen of je meedoet of niet. Je mag eens overslaan, je mag later aanhaken, alles kan...
Geniet van het lezen én van het delen!

En nu is het aan jullie....

Sommige mensen zien de dingen zoals ze zijn
en vragen: waarom?
Ik zie de dingen zoals ze nooit zijn geweest
en zeg: waarom niet?
-George Bernard Shaw-


Nog een fijne opwijkende donderdag!
Liefs Els

 






28 opmerkingen:

  1. Vroeger las ik héél veel maar ook al héél veel jaren af en toe 'n boek. Nu heb ik dit boek, voor mijn doen, heel snel gelezen. Toen ik eraan begon viel ik na vijf bladzijde steeds in slaap dus ik dacht al dat word niks maar toen ik al de personages een beetje begon te kennen kon ik bijna niet stoppen. En het is zeker zo dat het in je hoofd ook doorgaat, zo van ja wat zou je zelf doen na zo'n ontdekking. Je kunt vele afwegingen maken maar het feit blijft, er is een moord gepleegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook belangrijk. Een moord! En het schuldgevoel/verandwoordelijkheid wordt zo een beetje doorgegeven van John-Paul op Cecilia en dan op Rachel... Niet eerlijk.

      Verwijderen
  2. Ik vond het een heerlijk boek om voor het slapen gaan te lezen. En ik was zelfs blij met de nachten waarin ik slecht heb geslapen. Dat zijn de lekkerste boeken en daar is dit boek er één van.
    Toen duidelijk werd wat het geheim was voelde ik mij een beetje dom. Nou ja, zulke dingen bedenk ik niet. Anderen gelukkig wel. Wat er uiteindelijk gebeurt is dat er van alles doorgegeven wordt. Dat is in alle families zo, maar dit is een hele bijzondere last/verantwoordelijkheid.
    In onze westerse maatschappij hebben we afgesproken dat we geen eigen rechter spelen. Dat vind ik heel belangrijk, wat de gevolgen ook zijn en wat er ook meespeelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat doorgeven bedoelde ik met het schuldgevoel en de verantwoordelijkheid. En ja, heel goed dat we hier geen eigen rechter spelen. Moet wel heftig zijn om zo allemaal bij elkaar in de buurt te wonen he.

      Verwijderen
  3. Leuk om hier te lezen! Op mijn blog staat wat ik er van vond

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, bij mij staat ook wat ik er van vond... lang niet zo uitgebreid... jij kan dat wel heel goed Els, recensies schrijven! Er worden hier rake dingen gezegd waar ik het soms toch ook wel mee eens ben...
    Ik heb het misschien te snel gelezen... omdat ik me op een gegeven moment begon te ergeren... en toen dan ook nog persé die arm er af moest bij de kleine Polly vond ik het helemaal een soap. Dat was er nu net dat tikkeltje over ... vond ik hé. Maar spijt dat ik er aan begonnen ben, heb ik wel niet...
    Enneuh... nog een bekentenis... ik had noooooiiiiiittttt zo lang kunnen wachten vooraleer ik die brief zou openscheuren... met de nadruk op scheuren! ;-)
    Op naar het volgende boek!
    Fijn weekend straks en voor die van 't onderwijs een leuke vakantie!
    grtjs
    Kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja beide boeken besteld bij mijnheer Bol... en in navolging van Es deze keer een beetje slimmer en ze tweedehands besteld. Ik ben benieuwd naar de staat er van!

      Verwijderen
    2. Geen schrik voor wat je zou te lezen krijgen?
      En benieuwd naar je boeken ook!

      Verwijderen
    3. Mijn nieuwsgierigheid overwint zelfs de grootste schrik! :-)

      Verwijderen
    4. Vast zonder lege bladzij hahaha

      Verwijderen
  5. Yez het is 4 februari!!!
    Het begin las vlot, daarna was ik even de weg kwijt met de overdosis nieuwe personages.
    Ik had te doen met die stijve Rachel...Arm mens maar zo zie je ook dat je een ander weer heel makkelijk dader kan maken zonder dat hij maar iets gedaan had, oef!
    Het naschrift (of hoe noem je zoiets) trof mij enorm want ook ik dacht in het begin van de beschrijving van de overleden dochter dat lijkt Marvan. Ik heb namelijk met een jongen gewerkt die zo extreem lang was zoals ze beschreef en idd overleden is aan en gescheurde aorta maar dat ter zijde.
    Zelf had ik nooooooit zo lang gewacht met het lezen vd brief ik was gelijk naar het toilet gegaan en openscheuren die hap.
    En ik ben het met Kris eens (onliemie) Polly haar armpje vond ik over de top teveel soap.
    Maar verder heb ik volop genoten van het boek en wat ik het aller aller leukste vond dat ik wist dat jullie allemaal hetzelfde aan het lezen waren, dat schept een band!
    En nu zeg ik......op naar meneer BOL voor allebei de boeken!
    Dankjewel heh Els voor dit moois
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij dank je wel om mee te doen! Super gezellig zo samen he!?
      En ik was al blij dat Polly bleef leven :)

      Verwijderen
  6. Ik vond het een leuk boek! Zo eentje om lekker te lezen voor het slapen gaan. Ik moest er eerst wel even inkomen. Net als je er lekker inzit heb je een volgend personage. En moet je weer 'wennen' snappen jullie? Ik had die brief ook direct open gescheurd. Ik zou niet kunnen wachten. Ik kon ook niet wachten om te lezen wat erin de brief stond. Het was ergens laat op de avond en ik moest gaan slapen maar wilde perse weten wat erin stond. En oen die ik was ik had het niet verwacht! Wat heftig als je zoiets weet van je man, wat dan? Tja ik weet het ook niet wat ik zou doen. Ik vond ook dat Tess lekker bij Connor moest blijven. Ik vond het zielig voor hem. Hihi. Het leukste vond ik ook om te weten dat we met veel van ons hetzelfde lazen. Zoals Es hierboven zegt, dat schept een band! Ik vraag de nieuwe boeken aan bij de bieb en probeer zeker weer mee te doen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat samen lezen is inderdaad een fijn gevoel!! Merci!

      Verwijderen
    2. Als ik zelf had moeten kiezen denk ik dat ik bij Connor was gebleven... zeker weten eigenlijk wel! Ik val als een blok voor sportleraren! :-)

      Verwijderen
    3. Oh ja, ik heb dat in gedachten wel een paar keer geroepen. Maar de keuze voor het onbekende wordt door weinigen gemaakt (en zeker niet door mij).

      Verwijderen
  7. Jeuj besteld enne Kris ze waren er nog 2e hands hoor :) 25 febr de deadline??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel namen, poeh dat ik eerst.
    Drie levens...als er nu nog een verhaallijn opstart kan ik de namen bijna niet meer bevatten.

    Tot pagina 60 gelezen toen gaan slapen, 's nachts werd ik wakker en dacht...John Paul is de moordenaar!

    Lees de brief, lees de brief!

    Heerlijk zo'n opgeruimd huis van Tupperware Cecilia :-)

    Rachel, de moeder van Janie....verschrikkelijk om je leven weer op te moeten pakken.

    Zo knap geschreven hoe intens de reactie is van John-Paul op 'zijn schuld'.
    Vond het beter uitgeschreven dan Will zijn aandeel in de verhaallijn van Tess.

    Fijn boek die ik vanaf pagina 60 in één dag achter elkaar heb uitgelezen, dat ik mijzelf zo'n leesdag gunde komt zeker door de leesclub-verbondenheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. fijn! Die verbondenheid was mooi he! en inderdaad was dat van JP heel boeiend en realistisch (denk ik)

      Verwijderen
  9. wat een fijne reakties op deze leesclub. Wens jullie nog heel veel leesplezier samen toe.
    Wilde ook nog even een link met jullie delen. Misschien krijg je daar nog meer inspiratie

    http://literatuurmuseum.nl/


    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees zo weinig op het moment, bovendien zijn portokosten naar Frankrijk DUUR . Maar ik heb met veel interesse de reakties gelezen. Sowieso heeft Els hele goeie ideeen en daarvan is deze leesclub er eentje. Hoera voor Els

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat zoveel mensen hetzelfde boek hebben gelezen. Ik zal heus nog wel een keertje aanhaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb het boek nog niet gelezen (wacht nog steeds op mijn in de bib gereserveerde exemplaar) Maar volgende keer beter. Het boek van Gavalda ga ik gewoon aankopen, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ongelooflijk, maar waar God is altijd geweldig. Na een aantal afwijzingen van mijn aanvraag door de bank, kreeg ik een lening door een zeer vriendelijke dame.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met haar via e-mail naar: marilinetricha@mail.ru het biedt leningen aan 3.000 €

    € 3.000.000 aan iedereen kunnen terugbetalen met rente tegen een laag tarief van 2% twijfel er niet aan dat bericht. Dit is een perfecte werkelijkheid. maken

    het bericht naar uw dierbaren die in nood zijn.
    terugbetaling begint vijf maanden na ontvangst van krediet
    God zegene u.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!