donderdag 4 augustus 2016

dE LeeSclub las Wild

Lekker samen lezen

Goedemorgen leesclubbers! Ook allemaal genoten van het lezen van Wild?

Eerst even praktisch:

Mooie covers!

Wild hebben we net gelezen, ons volgende boek wordt Eleanor & Park.
Opnieuw een Young Adult boek, omdat de vorige keer de reacties zo enthousiast waren. Normaal zouden we hier dan opnieuw afspreken op 1 september maar dat ligt voor sommige lezers misschien moeilijk dus kies ik ineens voor donderdag 8 september. Alvast veel leesplezier!

Vanaf hier: spoiler alert!

Wild dan. Wild las ik voor de 2de maal, ik zag ook al een keer de film en toch sprak het verhaal me weer enorm aan.
Omdat Cheryl zo aanstekelijk kan schrijven en vertellen maar ook omdat het een verhaal vol moed en kracht is. Je ziet haar gaandeweg groeien, qua spieren en qua geest: mooi!

Het idee van een soort van bedevaart heeft mij altijd al aangesproken en al die beschrijvingen van de prachtige natuur langsheen het pad van de PCT doen mijn hart zingen. Hoe moeilijk de voettocht ook zal zijn, ergens lijkt het me ook makkelijk om even een wereld te hebben die maar 60 centimeter breed is. Naast vermoeiend en eng lijkt het me ook rustgevend.

Vanaf het begin was ik helemaal mee in het (levens)verhaal van Cheryl, hoe ver haar leven ook van mij afstaat en hoe oneens ik het ook ben met vele van haar beslissingen en keuzes (heroïne bijvoorbeeld). Dat komt door haar manier van vertellen maar misschien ook omdat haar verhaal enigszins universeel is. We worstelen allemaal wel met iets...

Ik vind haar enorm moedig, ze begint gewoon. Ook al lijkt het traject quasi onmogelijk. Soms is het misschien gewoon dat wat een mens moet doen: een stap zetten en dan nog een stap. Het pad volgen, de route vertrouwen.

Ze begint met het idee dat ze onderweg haar problemen gaat overdenken en oplossen. Al snel blijkt dat er gewoon geen tijd is om te denken. Na enkele weken blijkt dat het niet kunnen denken alleen maar een probleem is aan de oppervlakte, diep in haar hart en hoofd wordt er blijkbaar toch het één en ander of zijn plaats gelegd. Dat vind ik zo mooi. De kracht van tijd en de natuur!

In therapie leerde ik al dat de kracht die ik aan wandelen in de natuur toeschrijf niet enkel in mijn hoofd zit maar ook echt bestaat. Ettelijke studies hebben de kracht van beweging (verlagen van het cortisol-niveau en van die dingen) en van fractals (rustgevend) al aangetoond.

Cherly gebruikt ook trucjes die ik gebruik: beslissen om niet bang te zijn en het daardoor ook niet zijn. Het is een Madam vol opwijkingen en daar kan ik mij in vinden (ik zou ook kilo's boeken meezeulen ;)). En mijn goesting om ooit een serieuze voettocht af te leggen is weer gestegen, hoewel ik graag al mijn teennagels wil houden :)

Voor mij is Wild een boek dat me goesting geeft om te leven, het geeft me een portie moed en kracht. Wild en Cheryl tonen dat het nooit te laat is om je leven te beteren, om aan jezelf te werken en dat quasi alles mogelijk is.
Wild is een moedig boek en daar hou ik van!

Hoe was Wild voor jullie?

De huid van bomen rekt en schuurt en trekt en barst.
Groeien verloopt zelden rimpelloos.
-Geert De Kockere-

Nog een fijne zomer gewenst lieverds,
Els

7 opmerkingen:

  1. Dank voor de tip. Ik heb zojuist via de bibliotheekapp het boek Wild en de DVD gereserveerd. Ik kijk er naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las het boek vorig jaar, ik kreeg het van mijn vriendin omdat zi mij erin herkende, en dan vooral het avontuur aan gaan en het dappere (niet de drugs) Ik las m in 1 ruk uit voelde de spanning en dan die schoenen die stuk gingen pfffff wat een heldentocht!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de film 'Wild' gezien en die vond ik echt super mooi.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En het verse leesboek is besteld bij meneer BOL hopelijk morgen in da house :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn 'moed' bestond uit het uitlezen van het boek. Ik heb geen geduld voor natuurbeschrijvingen. Normaliter houd ik niet van boekverfilmingen, omdat ze mijn belevingen en beelden verstoren. Ik denk dat 'Wild' daarop een uitzondering zal zijn. Ik ga Eleanor & Park lenen! Fijn weekend samen, X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben hem nog aan het lezen Els ,dus......loop weer eens een beetje achter ,wil te veel

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!