donderdag 1 september 2016

De banen in mijn hoofd

Werken aan mijzelf

Eén van mijn vele opwijkingen is het onvermoeibaar willen werken aan mijzelf.
'Onvermoeibaar' is best vaak vermoeiend maar alla :)
De vakantie is daar voor mij een ideale periode voor. Een tijd om terug te kijken, te reflecteren, plannen te maken en te dromen.

Zo besefte ik plots dat niet alleen de buitenwereld maar ook ikzelf vaak vergeten dat ik een universitair diploma heb. Voor zij die nog twijfelen: ik heb mijn studies criminologische wetenschappen afgemaakt :) Ik heb mijn diploma, al gebruik ik het niet. Ik ben zelfs redelijk makkelijk door die 4 jaren Gent gefietst.

En toch... Toch viel het me in mijn vakantie op dat ik vaak boeken (meestal non-fictie) aan de kant laat liggen wegens 'te moeilijk voor mij'!?
Als ik even nuchter terugkijk op wat ik bijvoorbeeld tijdens mijn studies heb gelezen (zelfs in andere talen) is het gewoon absurd om te denken dat ik te dom ben.

Maar toch... Onder invloed van de vastgeroeste ideeën en (vooral) mijn te kleine ego kwam het er niet van.
Daar kwam deze vakantie verandering in. Ik las eerst Echt eten van Michael Pollan. Serieus, dat moet iedereen lezen. Je kijk op ons voedsel-systeem zal echt veranderen, je ogen gaan open en de wereld is nooit meer hetzelfde. Klinkt nogal hysterisch maar is echt wel waar.

Het tweede boek dat ik las was Frazzled van Ruby Wax. Een boek over mindfulness. Ook al zo een aanrader. Ze schrijft én wetenschappelijk én hilarisch grappig, een niet vaak voorkomende maar wel enthousiasmerende manier.

Wat ik vooral geweldig vond om te lezen was het stuk over het plastische brein. Kort samengevat: alle dingen die je hoort, ziet, voelt, denkt, doet... bestaan uit signalen in je hoofd. Die signalen vormen banen. Iets wat je vaak herhaalt wordt een autostrade, iets wat je niet (meer) doet wordt een overgroeid landweggetje dat je niet meer gebruikt.
Wat dus wil zeggen dat je nooit dezelfde persoon bent dan gisteren en dat je elke dag kan veranderen, kan werken aan jezelf.

Sommige dingen lijken misschien een te grote stap, neem nu 'gaan sporten'. Begin dan al eens met een rondje rond je huis te lopen; nu heb je een baan gelegd! Een sport-baan, in je hoofd. Het enige wat je nu moet doen is die baan onderhouden, door meer sport te gaan doen.
Zo cool vind ik dat, zo easy.

Vaak lijken dingen voor mij een onoverwinnelijke berg. Nu weet ik dat ik klein kan beginnen. En als er eens iets niet lukt of niet loopt zoals gewenst/verwacht dan is dat geen falen want ik hebt dan toch een baan gelegd!
Man, ik moet meer non-ficie lezen, dat maakt mij zo happy en optimistisch:)

Wat houdt jullie nog tegen!? Ga banen leggen!
Enne, non-fictie tips zijn van harte welkom.

Volgende week afspraak hier met Eleanor&Park, oh wat heeft dat boek me weer ferm aangegrepen.


Alles wat je aanraakt, verander je.
En alles wat je verandert, verandert jou.
-Octavia E. Butler-


Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

PS: Ahja, de verwijzingen naar bol.com wijzen (jammer genoeg) niet op sponsoring maar wel op makkelijkheid van mijn kant uit.

9 opmerkingen:

  1. Mooi els ,gewoon de lat niet te hoog leggen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ha, heerlijk herkenbaar! Ik ben inmiddels weer een nieuwe studie begonnen... En ook ik vind de boeken van Michael Pollan en Ruby Wax echte aanraders!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat jij de boeken van Brene Brown wel goed zult vinden, dat gaat over schaamte en de schoonheid van imperfectie. Ze heeft ook een TED-filmpje (2 zelfs), echt de moeite! Ik hoor wel dat ze 'wel wat Amerikaans aandoet', daar heb ik geen last van gehad, ik heb namelijk bij een Amerikaans bedrijf gewerkt, wellicht scheelt dat. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat verhaal over het plastische brein interesseert me wel. Ik moet absoluut dat boek ook eens lezen. Wie weet begin ik dan écht te sporten en blijft het niet meer bij goede voornemens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beide namen die je noemt zijn toppers! Ruby Wax heeft een hele weg afgelegd om te komen waar ze is...(he, dat is toepasselijk).
    Mooi verwoord van Ms Wax en van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aha! Banen leggen! Goede tip! Lieve groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi mens die Ruby Wax. Ze was een keer in collegetour. Mooie aflevering was dat. Ja het is tijd om banen te leggen. Oefening baart kunst en het zit 'm in de kracht van de herhaling. We gaan ervoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar kun je ook onwenselijke banen leggen, door steeds iets te doen wat je eigenlijk niet moet doen. Hoe laat je dat een overgroeit landweggetje worden. Bijv. met een verkeerd denkpatroon, bij een gebeurtenis denk ik steeds hetzelfde, dus reageer ik ook steeds hetzelfde... maar dat wil ik dan eigenlijk niet... kun je me nog volgen? Of zou je er dan een baan overheen moeten leggen, met andere denkwijze...? Ja, waarschijnlijk werkt dat andersom ook. Oefening baart kunst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een baan overheen denk ik. of een alternatieve route er naast!

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!