donderdag 22 december 2016

Lijstjes-tijd...

Movies to see

Hier ben ik weer, het einde van het jaar nadert en ik kan het niet laten om lijstjes te maken. Omdat ik graag de dingen waar ik van genoten heb in het zonnetje zet en omdat ik graag andere mensen gelukkig maak (misschien zien jullie in mijn lijstje iets wat ook jullie hartje kan verwarmen... ). Weer één van mijn opwijkingen :)

Dit jaar begin ik met mijn favoriete 'films'. Ik kijk niet veel tv, nog minder vaak een film. Als ik dan iets kijk is het bewust gekozen en liefst 'er boenk op'. Dat was bij onderstaand lijstje het geval. Ik zag het dus in 2016, het is niet uit 2016...

1) Inside out: echt zo goed gemaakt. Veel van wat ik leerde in therapie zag ik daar duidelijk en boeiend verbeeld. Zoals bijna alles van Pixar geweldig goed.
2) Le Petit Prince: Moedig om van een geweldig mooi verhaal iets nog mooiers te proberen maken. En dat is zooo goed gelukt!
3) Garden State: aanrader van Arjen Lubach in Zomergasten. Geschreven, geregisseerd en gespeeld door Zach Braff. Geef die mens veel centen opdat hij nog vele films kan maken. Ontroerend, aangrijpend, mooi én met een Manic Pixie Dream Girl (weet ik ook dankzij Arjen). Iemand nog tips ivm MPDG films? Ik ben er dol op!
4) Mommy: de aanrader van Griet Op De Beeck in Zomergasten. Rauw, hard, gitzwart, triest, pijnlijk, geeft geen antwoorden noch een rooskleurig einde maar is zo realistisch en actueel dat het een must see is.
5) The squid and the whale: semi-autobiografische film van Noah Baumbach over de scheiding van zijn ouders. Hilarisch, pijnlijk, ontroerend en super realistisch. Ouders die aanmodderen en kinderen kwetsen, kinderen die zich staande proberen houden, mensen die vallen en weer opstaan en bovenal zichzelf zijn.
6) The perks of being a wallflower: over hoe pijnlijk (eenzaam) opgroeien kan zijn. En een verhaal dat toont dat praten over dingen het allerbelangrijkste is.
7) De Before trilogie van Richard Linklater : geweldig concept met 3 films uit 1995, 2004 en 2013. We volgen het koppel Jesse en Celine (Ethan Hawke en Julie Delpy) door de jaren heen. Je ziet ze ouder worden, worstelen met zichzelf en elkaar, ruzie maken, graag zien. Soms is het langdradig, soms grappig, soms pijnlijk. Zoals het echte leven dus. Graag een deel 4!
8) Elizabethtown: nog een MPDG film. Met één van mijn 'girl crushes' Kirsten Dunst :) Over verlies, falen, de liefde en jezelf terugvinden.
9) Fantastic beasts and where to find them: over klopjachten op mensen die anders zijn, onverdraagzaamheid en angst voor het onbekende,... Zo 2016 :(
Ahja, ik zag de Harry Potter films nog niet (kreeg er wel zin in) en kon toch goed volgen in deze geweldig mooie, gezellige film.
10) Incendiary: over de slachtoffers, daders, nabestaanden, onderzoekers, media en politie rond een aanval van zelfmoordterroristen. Ook weer actueel. Geeft een kijk langs allerlei kanten die we normaal niet zien of waar we niet bij stilstaan. Boeiend, mooi, pijnlijk. Met een andere 'girl crush' van mij Michelle Williams :)

Wat kan je hieruit besluiten:
-dit lijstje zegt veel over mij
-dit lijstje geeft een grotere blik in mijn hart en ziel dan ik had verwacht voor ik hier aan begon (-bloos)
-hoewel ik niet veel films zag waren ze er quasi allemaal 'boenk op'
-ik moet wat meer film kijken, als voedsel voor de ziel én als therapie
-zomergasten-tips zijn goede aanraders
-ik kijk ook best wel wat animatiefilms (#nevergrowup)
-films kunnen je blik op de wereld verruimen en dat is alleen maar goed!



Tips voor 2017:
Kies je films met zorg, verruim je blik, open je hart en deel wat mooi is.
Ik hoor jullie filmtips graag!

Geen films maar wel aanraders:  Radio Gaga en Winteruur.

Alvast geweldig fijne, warme, rustige, liefdevolle Kerstdagen lieverds!
(Ik ben nog eens een donderdag vrij maar moet komende 2 dagen veel werken en nog een feest geven en naar een feest gaan, het zal dus even duren eer ik weer hier verschijn...)

De droom van één iemand kan de realiteit
veranderen van miljoenen.
-Maya Angelou-

Dikke kus,
liefs Els



4 opmerkingen:

  1. Ik ga vrijwel nooit naar de bioscoop, maar wil graag naar die Fantastic Beasts. Eens kijken wie er mee wil.
    Boek over kleine prins las ik ooit. Deed me niks, maar ga het toch nog eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt om allemaal bekeken te worden. Ik ga ze toevoegen aan mijn eigen nog to-see lijst. Ik wens jou en Karel ook hele fijne kerstdagen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je lijst.
    Ik wens je mooie dagen met Karel, X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastische Kerst gewenst!
    Wij hopen na Kerst naar Fantastic Beasts te gaan :-)) xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!