donderdag 15 december 2016

Seksueel geweld


Verkrachting

Ik weet niet in wat voor een wereld we volgend jaar gaan leven…
En soms maakt dat mij bang.
Maar het maakt mij ook strijdvaardig.
Het maakt dat ik dit met jullie wil delen bijvoorbeeld.
Mijn Jezuscomplex hé….Noem het een opwijking.

Verkrachting, seksueel geweld, geweld tegen vrouwen….
Vaker en vaker komt het mijn wereld binnen. Tijdens de verkiezingen in Amerika, in een Europese enquête, in de weekendkranten, in de Opzij,... En nee, het is niet enkel een probleem aan de andere kant van de wereld (India ofzo) het is ook een dik probleem dichter bij huis.

Ik heb hier geen verstand van, ken geen cijfers en statistieken. Maar ik weet wel dat het een taboe-onderwerp is, waar schaamte rond heerst. Taboes verdwijnen pas als we ze aan het licht brengen. En ik wil graag dat geen enkel slachtoffer, van wat voor geweld ook, van welk geslacht of ras dan ook, zich schaamt. 

Dus enkele gedachtenflarden:
 
-'Poging tot' aanranding bestaat niet in het strafwetboek. Zodra er iets gebeurt is het gewoon aanranding Punt. (Ik deed Criminologie, weet je nog wel ;))
-Nee is nee.
-Kleedkamerpraat is niet ok, niet alle mannen praten zo/denken zo. De grote meerderheid van de mannen is niet zo/denkt niet zo. Jammer genoeg hebben de domste mannen de grootste mond dus horen we hen. En niet de brave meerderheid die op deze manier mede beledigd wordt.
-We moeten onze zonen, broers, neefjes,... tonen dat het niet ok is, niet stoer is, niet grappig is.
-Vrouwen moeten dit niet tolereren of afdoen als onschuldig gegrap of iets in die trant.
-Het kan iedereen overkomen, niet alleen ‘dat soort meisje/vrouw’, dus vrouwen die in een enquête zeggen dat seks zonder toestemming soms ok is (als bvb de vrouw dronken is) jullie zijn fout! Zo fout! Het kan jullie ook gebeuren!
-Slachtoffers die zich schuldig voelen moeten weten dat ze geen schuld hebben, niets en nooit. Het enige dat ze fout doen is zich achteraf schuldig voelen.
-Het is ok om nee te zeggen. Altijd, in welke situatie ook, tegen wie dan ook (eerste date, na 20 jaar huwelijk, tegen je baas op een feestje, dronken op een fuif,….).
-Praat er over. Over de grote dingen, maar ook over de kleine. Die  dingen die we maar al te vaak voor lief nemen omdat we het ondertussen al gewoon zijn, er bij nemen.

Zwaar onderwerp zo vroeg op de ochtend maar het moest me van mijn hart. (En seffens ga ik weer werken dus vandaar zo vroeg ;)) Ik heb geen remedie, geen middel, geen medicijn. Ik heb enkel een hart dat bloedt en een buik die schreeuwt om iets te doen. Bij deze...

Ik hoor en lees meer en meer over intolerantie, (seksueel) geweld, discriminatie, bedreiging,… In Amerika maar ook hier. Onverdraagzaamheid ten opzichte van vrouwen, zwarten, intellectuelen, LBGTQ's, Joden, ... Laten wij, blogmadammen, verder doen met het goede voorbeeld stellen. Ik weet dat jullie allemaal al vol liefde zitten maar we gaan die liefde echt moeten gaan bundelen, tonen, verspreiden…. Ik wil niet bang zijn, in angst leven. Dus daarom wil ik niet zwijgen, wil ik niet doen alsof er niets aan de hand is. Ik praat, deel, verspreid. De wereld is mooi, laten we hem samen nog mooier maken.

Dit liedje 'Ritual van Downset' is het bewijs dat er wel goede, moedige mannen bestaan. En dat al in 1994 ! (Het bewijst ook wat ik al eens zei over mijn muzieksmaak ;))



Niets vermindert angst sneller dan actie.
-Walter Anderson-

Nog een fijne opwijkende donderdag Lieverds, laat jullie moedige hart spreken! 
Els




5 opmerkingen:

  1. Daar was ik dus enorm van geschrokken, dat er zelfs vrouwen in de enquête aangaven dat het soms ok is. Daar begrijp ik nu eens geen jota van. Dat kan toch nooit ok zijn???!!!
    En ik schrik er steeds van, hoeveel vrouwen hier al mee te maken hebben gehad, niet enkel verkrachting maar ook 'catcalling' zoals dat dan heet, of gelijk welke vorm van. Gelukkig heb ik het nog nooit hoeven meemaken. En is mijn vertrouwen in de wereld daardoor nog redelijk intact.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad nee is nee en gedaan is een feit!
    rare wereld heh Els, ik creeer mijn eigen wereld vol dierenliefde
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad op geen enkel front goed te praten ,nee is neee .
    Opengooien is een goede zaak ,

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!